Isnin, 20 Ogos 2007

Cuba-cuba Dalam Astrofotografi

Beberapa hari yang lepas, seorang pelayar laman Astromas, iaitu sdr Imran memberitahu bahawa dia ada mengambil gambar buruj Orion, atau lebih dikenali sebagai buruj Belantik bagi masyarakat Melayu. Maka, saya meminta beliau untuk emailkan gambar tersebut kepada saya.

Mengikut sdr Imran, gambar ini diambil dari atas bumbung rumahnya (??) pada 22 Februari 2007 menggunakan kamera digital Kodak (saya lupa modelnya) dengan menggunakan mode 7 sec exposure.

Setelah saya mendapat gambar tersebut, saya lakukan sedikit perubahan dengan enhanced kan menggunakan perisian Adobe Photoshop. Sebarang komen dari anda amatlah saya alu-alukan.

Terima kasih sdr Imran kerana gambar ini. Gambar ini telah diupload ke mailGroup astromas. Sertai kumpulan mailist ini dengan mengisi ruangan di atas kanan.


Rajah 1
Gambar asal. Klik pada gambar untuk imej lebih besar


Rajah 2
Gambar yang telah di edit. Klik pada gambar untuk imej lebih besar