Sabtu, 25 Oktober 2014

Salam 1 Muharam dari Astromas.org!

Assalamualaikum & hai...

Dah lama saya tak menulis di sini. Malu juga apabila buka blog tengok2 dah lama post terakhir. Kesibukan dengan kerja asyik tidak membenarkan saya untuk update di sini.

Hari ini dah 1 Muharam 1436 Hijrah. Bermula lah kalendar baru untuk umat Islam. Hari ini juga mengenangkan peristiwa hijrah Nabi Muhammad SAW dari kota Mekah ke kota Madinah. Hijrah bukan sahaja bermaksud berpindah tempat, tapi juga berhijrah dari tingkah laku, tingkat amalan dan ibadat dari yang biasa kepada yang lebih baik. Jadi pada hari ini sewaktu saya sedang memandu kereta ke tempat kerja (Hospital Serdang), saya terfikira apa azam aku pada tahun baru ni?

Salah satu yang saya fikirkan ialah untuk lebih istiqomah dalam mengemaskini blog, FB & whatsapp group Astromas. Sejujurnya sejak saya mula berkerja ini saya agak mengabaikan membalas soalan dan pertanyaan yang ditanyakan melalui email, FB atau whatsapp. Apakan lagi untuk membuat rencana. Maaf saya ucapakan. Saya harap dapat luangkan lebih masa untuk anda semua.

Jadi azam baru sudah ditetapkan. Doakan saya untuk berusaha lebih gigih untuk mempromosi dan menyebarkan ilmu astronomi/falak ini kepada umum.



Bagi sesiapa yang berkelapangan, jangan lupa untuk melihat bulan sabit 1 Muharam yang akan kelihatan di kaki langit barat pada jam 7 malam ini, 25 Oktober 2014. Bulan yang kelihatan halus dan nipis ini hanya 2.5% diterangi oleh cahaya matahari. Ianya akan ditemani oleh planet Zuhal yang bersinar kekuningan di atas kirinya.

Sekian dulu untuk kali ini
Jom mencerap!

Dr Mohd Rizuan
www.astromas.org

p/s :
Saya sedang dalam proses mengaturkan program cerapan di Telok Kemang bersempena dengan peristiwa hujan meteor Geminids 13/14 Disember ini. Ada sesiapa berminat untuk join?