Ahad, 25 Januari 2009

Gerhana Matahari Annular 26 Januari 2009

 Gerhana Matahari pada 26 Januari 2009 ini akan membolehkan seluruh rakyat Malaysia melihat matahari ditutupi sekitar 63 % dari keseluruhan permukaanya oleh bulan.

 Assalamualaikum & Hai...

Maafkan saya kerana lama tidak update weblog Astromas ini. Urusan pelajaran dan tugas kelab medikal yang makin bertambah betul2 telah mencuri masa saya untuk mengemas kini laman ini.

Namun anda semua jangan risau kerana saya masih lagi mengikuti perkembangan peristiwa astronomi yang berlaku. Jika ada peristiwa astronomi yang menarik untuk dikongsi, saya akan cuba sedaya upaya untuk memasukkannya di dalam weblog ini. 

Sebagai contohnya, kini sebuah komet yang digelar komet Lulin kini semakin hampir mendekati pusat sistem suria iaitu matahari. Buat masa ini komet Lulin masih lagi belum kelihatan dengan mata kasar. Dijangkakan ianya akan menjadi semakin terang pada bulan Februari. InsyaAllah saya akan muatkan artikel mengenainya supaya rakan2 semua dapat mengikutinya.

 Esok, iaitu pada 26 haribulan Januari 2009, akan berlaku satu peristiwa gerhana matahari annular. Gerhana ini yang biasa dipanggil gerhana cincin akan membolehkan kita melihat matahari dilindungi oleh bulan sehingga mempamerkan bentuk cincin. 

Namun malangnya kita di Malaysia hanya dapat melihat sebahagian dari gerhana ini. Gerhana matahari separa ini akan kelihatan di seluruh Malaysia bermula jam 4.32 minit petang dan berakhir pada jam 6.59 minit petang. 

Untuk maklumat lanjut, klik di sini untuk ke risalah hebahan peristiwa gerhana matahari Jan 09 dari pihak ANGKASA.

Saya akan berada di Planetarium Negara ketika peristiwa tersebut bermula jam 2 petang sehingga malam. Jumpa di sana!

Salam hormat dari saya,