Jumaat, 20 Mac 2009

Messier 42 dan Messier 45 pada malam 18/03/09

Saya masih ingat lagi malam tu langit sungguh cerah sekali dan buruj-buruj yang terang dapat juga saya dilihat. Jadi, saya terfikir nak ambil gambar Messier 42 yang berada dalam buruj Pemburu yang terkenal(Orion).

Awal lagi sebelum matahari hilang di depan mata saya, alat-alat pencerapan saya sudah pun sedia untuk beroperasi. Langit semakin gelap, jadi bintang-bintang terang sekali sudah pun boleh dilihat dengan jelas sekali dengan mata kasar. Messier 42 iaitu The Great Orion Nebula juga dapat dilihat. Jadi saya membuat keputusan untuk mengambil gambar nebula yang terkenal ini.

Inilah gambar yang saya dapat melalui teknik Prime Focus dalam astrofotografi. Masa exposurenya adalah seperti berikut:

30 saat ( 8 Light Frames + 2 Dark Frames)
10 saat ( 4 Light Frames + 1 Dark Frame)
8 saat ( 4 Light Frames + 1 Dark Frames)















Dengan melalui teknik pemprossesan imej yang sesuai, imej akan menjadi lebih sesuai untuk dilihat dan dipamerkan.

Selepas mengambil Messier 42, saya pun mengambil peluang ini untuk cuba mengambil gambar Messier 45 iaitu salah satu Open Cluster yang terkenal sekali.

















Memang senang sekali nak melihat kedua-dua Deep sky objek ini dengan mata kasar. Cubalah malam ini ataupun lain kali jikalau cuaca bagus sekali.

Clear skies,

Tommy