Selasa, 10 Februari 2009

Catatan Pencerapan Gerhana Bulan Penumbra 9 Feb 09

Assalamualaikum & Hai....

Cantik betul gambar dari Kamayok seperti di bawah ini. Nampaknya banyak perkara saya perlu belajar dari Kamayok mengenai astrofotografi.hehe.. Boleh kan Kamayok? ;;)

Alhamdulillah cuaca di Shah Alam ketika gerhana sedang berlaku  adalah sangat baik. Ini membolehkan saya melihat gerhana bermula dari awal gerhana sehinggalah ke akhir gerhana. 

Seperti yang dijangka, gerhana bulan penumbra ini kelihatan seperti 'malu2 kucing' untuk menunjukkan bayang bumi yang ada di permukaan bulan tersebut. Disebabkan hal ini, ramai yang bertanya dengan saya adakah gerhana tak berlaku pada malam tersebut.hehe

Gerhana bulan penumbra, seperti namanya merujuk kepada peristiwa bayang separa gelap bumi (bayang penumbra) jatuh ke permukaan bulan ketika bulan sedang bersinar penuh. Peristiwa ini hanya boleh terjadi pada 15haribulan kalendar Islam atau mana2 kalendar yang menggunakan bulan sebagai penentu tempoh sebulan.



Disebabkan ketika gerhana kali ini berlaku, bulan hanya melintasi bayang separa gelap (penumbra), tetapi tidak pada bayang gelap (umbra), maka bayang pada permukaan bulan adalah tidak begitu ketara. Sekali imbas anda akan lihat warna bulan tak ubah seperti warna biasa bulan penuh. Tetapi jika anda perhatikan dengan teliti, sebahagian dari wajah bulan adalah sedikit malap dari bahagian yang bertentangan.

Perbezaan warna pada permukaan bulan lebih senang ditangkap oleh kamera berbanding mata kasar. Semalam saya sempat bereksperimen menggunakan kamera 3.2megapiksel pada handset Sony Ericsson K810i saya, binokular dan sebuah teleskop kecil.

Klik gambar untuk rajah lebih besar.

Gerhana bulan penumbra sedang menyinari dada langit Shah Alam
Gambar diambil menggunakan kamera handset diletakkan di hadapan binokular berkuasa 10x50. Perhatikan warna bulan yang agak malap pada satu bahagian.
Gambar ini diambil dengan cara meletakkan kamera handset di hadapan kanta mata teleskop kecil saya.
Perubahan warna gelap pada bulan dapat dilihat berubah berdasarkan masa.

Anda ada mengambil gambar gerhana bulan semalam? Kirimkan kepada saya dan saya akan kongsikan dengan pelayar weblog Astromas.

Salam hormat dari saya,
ASTROMAS
Astronomi Untuk Semua,
ibnu_ali_87@yahoo.com