Rabu, 25 Februari 2009

Astrofoto Hasil Dari Kedudukan Perigee Komet Lulin

Komet Lulin dengan 2 ekor
Credit & Copyright: Richard Richins (NMSU)



Perjalanan komet Lulin untuk mengelilingi matahari telah mencapai jarak paling dekat dengan bumi (perigee) pada malam semalam. Ini membolehkan kita untuk melihat komet Lulin yang akan kelihatan agak terang selama dua tiga hari ini. Ianya kini sedang berada pada kedudukan 180 darjah dari matahari yang membolehkannya dilihat hampir sepanjang malam. Komet Lulin akan kelihatan bergerak mengubah kedudukannya sekitar jarak sepuluh bulan penuh di langit untuk satu malam.

Walaupun hari ini saya mempunyai ujian akhir penyakit endocrine, tetapi saya masih lagi sempat keluar mengintai langit pada malam semalam untuk melihat komet Lulin. Menerusi binokular, Lulin kelihatan seperti bintang yang sedikit kembang berada di atas kanan planet Zuhal ketika itu.

Astrofoto di atas telah diambil oleh seorang pencerap dari New Mexico, USA. Foto ini menunjukkan koma (pusat) komet yang berwarna kehijauan, iaitu menunjukkan kehadiran cyanogen yang bersinar dan molekul2 gas karbon. Kelihatan ekor debu yang sedikit kekuningan kerana membalikkan cahaya matahari berada pada bahagian kiri koma manakala ekor gas terion kelihatan sedikit kebiruan berada di kanan koma.

 Komet Lulin, diambil oleh Dr. Mahamarowi Omar dari balai cerap di loteng rumahnya.

Saya diberitahu dari Falak-Online bahawa Dr. Rowi dan Abe Jih telah berjaya merakam foto komet Lulin dari rumahnya di Jalan Bayam, Kota Bharu Kelantan. Ruginya saya tak berada di Kelantan pada waktu ini.

Emm...Bila pula saya boleh ambil gambar macam Dr Rowi ni? hehe..


Salam hormat dari saya,
ASTROMAS,
Astronomi Untuk Semua
ibnu_ali_87@yahoo.com