Jumaat, 4 Julai 2008

Astrofotografi Menggunakan Digicam


Rajah 1
Kamera digital biasa juga boleh digunakan untuk astrofotografi

Hari ini adalah hari ke-enam saya berpindah ke rumah baru di apartment Brunsfield Riverview bertempat di Seksyen 13, Shah Alam. Rumah saya kini berbeza dengan rumah lama kerana dahulunya saya tinggal di rumah teres 2 tingkat. Rumah ini pula merupakan apartment 14 tingkat dan saya tinggal di tingkat ke-11. Fuh..gayat juga dibuatnya. Namun yang baiknya ialah balkoni rumah saya menghadap ke arah timur. Maka ini akan membolehkan saya melihat planet, matahari dan bulan naik dari ufuk! :D Namun arah timur di Shah Alam merupakan di mana bandaraya Kuala Lumpur terletak. Maka saya akan terpaksa 'berdepan' dengan cahaya Kuala Lumpur yang teruk mencemarkan langit di sini.

Saya pulang dari makan malam sekitar jam 9.30 malam. Melangkah saja ke dalam rumah, mata saya terus tertarik untuk melihat satu titik cahaya terang yang tergantung di langit timur. 'Oh..si gergasi Musytari dah naik...' kata hati saya. Terus saja saya mencapai teleskop yang berada di balkoni. Terlintas difikiran saya untuk mengambil gambar teleskop saya sedang 'beraksi' menghadap sang Musytari.

Peralatan yang saya gunakan ialah kamera Digital Olympus FE-270 yang merupakan milik rakan sebilik saya. Kamera berharga sekitar RM600 dan mempunyai sensor sensitif sehingga 7.1 mega piksel. Untuk menghilangkan gegaran tangan, maka kamera tersebut saya lekatkan pada tripod. Teleskop saya arahkan ke arah Musytari yang kelihatan seperti 'raja bintang' pada malam itu dek kerana kecerahannya yang jauh menerangi bintang lain.
Nah, sedia untuk bermula.
Light, camera & action!

Klik!
Gambar pertama saya ambil. Namun hasilnya agak gelap. Saya cuba mencari di menu kamera tersebut untuk meninggikan masa dedahan tapi tidak berjumpa. Ah..apa kata guna sahaja mod malam.

Klik!



Wah..hasilnya boleh tahan juga. Kelihatan teleskop saya sedang mengintai sang Musytari pada skrin kamera tersebut. Saya berpendapat bahawa ketika penggunaan mod malam, kamera akan memancarkan denyar (flash) dahulu kemudian membiarkan shutter terbuka untuk beberapa saat, baharulah shutter kembali tertutup. Denyar dari kamera telah membolehkan teleskop saya kelihatan dengan jelas manakala dedahan yang sedikit panjang membolehkan titik Musytari berjaya dikesan pada sensor kamera. Apa lagi, saya terus mengklik dalam sudut yang berbeza untuk mendapatkan hasil yang terbaik.

Setelah mendapat gambar yang agak memuaskan, terus sahaja saya mencari sudut dengan permandangan yang lain memandangkan Musyatari sebentar lagi akan hilang kerana dilindung bumbung apartment saya.

Klik! Klik! Klik!
Berikut adalah hasil astrofotografi saya malam itu.

Kelihatan Musytari lebih gah bersinar berbanding bintang lain

Artikel oleh Astromas