Ahad, 29 Jun 2008

Wajah Baru Astromas (".)

Assalamualaikum & selamat sejahtera....


Blog astronomi Astromas telah dibina sejak tahun 2006 lagi. Sepanjang hampir 3 tahun kewujudannya, blog ini telah mengalami banyak kali perubahan (umumnya 3 kali perubahan) demi menjadikannya lebih interaktif, berinfomasi dan mesra pengguna dalam berkongsi & menyebarkan hal-hal yang berkaitan astronomi kepada umum. Ini tidak lain ialah untuk mencapai moto blog ini iaitu Astronomi Untuk Semua.

Ingin dimaklumkan di sini bahawa blog Astromas telah mengalami beberapa perubahan major pada 27hb Jun 2008 yang lalu. Bagi yang lama tidak melayari blog ini atau belum mengenali blog Astromas, silalah berbuat demikian ke http://astromas2020.blogspot.com.

Antara perubahan kali ini ialah kehadiran 2 lagi penulis baru yang menjadikannya 3 orang penulis buat masa ini. Penulis tersebut adalah saudari Norsofiah dan saudara Kamayok. Saudari Norsofiah adalah lulusan Ijazah sarjana muda dalam Fizik dari UM. Manakala saudara Kamayok pula adalah astronomi amatur yang berkemahiran dan berpengalaman dalam astrofotografi.

Maka dengan kehadiran dua penulis ini, para pelayar akan dihidangkan dengan tambahan variasi artikel berkaitan kosmologi, astrofizik, astrofotografi, aeroangkasa dan pelbagai subbidang astronomi yang kami rasakan sesuai. Saya pasti ini pasti menggembirakan ramai pihak yang mempunyai minat dalam kepelbagaian aspek bidang astronomi yang besar ini.

Perubahan seterusnya ialah sudah tentunya pada tema blog ini. Wajah blog Astromas telah diubah suai agar kelihatan lebih profesional, kompak namun berinfomatif kepada anda semua. Saya mengharapkan anda sukakan wajah baru ini

Namun jika diperhatikan dengan teliti, terdapat satu kotak hitam di bahagian atas laman ini. Saya berkira-kira untuk meletakkan logo blog Astromas di situ namun sehingga kini blog Astromas tidak mempunyai logo sendiri. Maka di sini, saya ingin meminta bantuan pelayar blog astromas untuk membantu saya membuat & mereka logo blog Astromas. Saya pasti ramai peminat astronomi di luar sana yang kreatif dan berkemahiran untuk menggunakan pelbagai perisian pengimejan seperti Photoshop, Illustrator dan sebagainya. Logo tersebut mestilah bernama ASTROMAS dan mempunyai moto Astronomi Untuk Semua. Reka bentuk, warna dan sebagainya terpulang kepada pereka. Namun saya ingin mengatakan di sini bahawa khidmat ini perlulah secara sukarela, iaitu sama seperti usaha saya & rakan-rakan lain dalam membangunkan blog Astromas ini. InsyaAllah, Tuhan sahaja yang akan membalas sumbangan kita kepada umum walaupun sekecil mana pun sumbangan itu. Logo tersebut boleh di-email-kan ke ibnu_ali_87@yahoo.com.

Saya berpendapat, alangkah bagusnya jika pelayar juga terlibat dalam menyumbang akan isi blog Astromas. Maka untuk mencapai angan-angan saya ini, saya mencadangkan usul berikut;

Sebarang aktiviti astronomi sama ada yang persendirian mahupun dianjurkan oleh badan-badan tertentu boleh dihebahkan di blog astromas. Saya pasti ini akan membantu dalam menambahkan bilangan pelawat ke aktiviti anda!

• Mana-mana kelab astronomi atau badan-badan lain yang melakukan sebarang aktiviti astronomi seperti ceramah, cerapan bintang, kem astronomi dan sebagainya, bolehlah menghantar repot aktiviti anda berserta gambar ke blog Astromas. Paling kurang pun kirim gambar & sedikit ayat pun dah kira jadi. Berkongsi sesuatu yang bagus, kan?

• Mana-mana pelayar blog Astromas yang ingin menyumbang artikel yang berkaitan dengan astronomi, bolehlah berbuat demikian dengan meng-email-kannya kepada saya. Sertakan nama anda, lokasi, dan sebarang maklumat lain yang perlu. Sumbangan anda akan dikreditkan di blog Astromas. Namun tiada bayaran honorarium akan diberikan kerana semua ini adalah khidmat masyarakat semata-mata. Tuhan sahaja yang membalas jasa anda!

• Mana-mana syarikat berkaitan astronomi yang ingin mengiklankan produk mereka di blog Astromas, bolehlah e-mail-kan kepada saya di ibnu_ali_87@yahoo.com. Saya ketika ini ada membayangkan beberapa pertandingan yang boleh dibuat di blog Astromas. Mana-mana syarikat ingin menaja hadiah bolehlah menghubungi saya untuk perbincangan lanjut. Saya pasti ini akan membantu dalam mempromosikan barangan dari syarikat tuan.

• Sebarang pendapat dan cadangan bolehlah diberitahu secara terus kepada saya. Saya amat menghargai setiap komen dan pendapat dari pihak pelayar. Terima kasih!


Sesungguhnya, keberlangsungan blog Astromas dari dulu sehingga sekarang sudah pastinya disebabkan oleh sokongan yang terus menerus saya terima. Terima kasih kepada mereka yang menghantar e-mail sokongan kepada saya. saya amat menghargainya & telah berjaya membuatkan saya (kini kami) bersemangat untuk terus mengemas kini blog ini. Diharap mendapat respon dari anda semua. Semoga hasrat Astronomi Untuk Semua itu akan tercapai.


Salam dari warga blog,

Astromas,
(MOHD RIZUAN BIN ALI)
http://astromas2020.blogspot.com
Astronomi Untuk Semua